هفتم٣
درس سيزدهم،صفحه ي١١٤
محتواي وويس هاي ارسالي
١-روان خواني درس
٢-روان خواني و بازگويي نكات ادبي و زباني
٣-توضيح دانش هاي زباني و ادبي درس سيزدهم
٤-حكايت چراغ،روان خواني و نكته ها
٥-تكميلي درس سيزدهم
شادكامي
فارسي هفت٣درس سيزده
اسوه_نیکو
-معنی ابیات:
-ماه فرو ماند از جمال محمد
سرو نباشد به اعتدال محمد
نکات: بیت ۲ جمله دارد / ماه : نماد زیبایی / سرو : نماد بلندی و اعتدال
معنی:
ماه در برابر زیبایی محمد(ص) زیبایی ندارد و درخت سرو با آن تناسب و زیبایی در برابر قامت پیامبر(ص) زیبا و خوش قامت نیست
-آدم ونوح وخلیل وموسی وعیسی
آمده مجموع در ظلال محمد
نکات : بیت ۱ جمله دارد / مراعات النظیر مصراع اول / تلمیح / مصراع اول : نهاد
معنی :
همه پیامبران ار آدم و نوح و ابراهیم خلیل و موسی و عیسی در زیر سایه حضرت محمد(ص) جمع شده اند .(مقام و مرتبه پیامبر (ص) از همه بالاتتر است)
-سعدی اگر عاشقی کنی وجوانی
عشق محمد بس است و آل محمد
نکات : بیت ۵ جمله دارد./ سعدی : منادا و تخلص / فعل های "کنی" و "است" در شعر به قرینه لفظی حذف شده اند.
معنی:
ای سعدی اگر می خواهی عاشق کسی باشی و جوانی شور و نشاط را تجربه کنی عشق به حضرت محمد(ص) و خاندن او برای تو کافی است.
-معنی واژه ها :
اسوه: نمونه
ظلال:سایه ها
تندخویی:بداخلاقی
سیما:چهره
عطوفت:مهربانی
گشاده رو:خندان
عیادت:ملاقات
دشنام:ناسزا
مدارا:نرمی و سازش
اعتدال:میانه روی
تجمل:خودآرایی
جمال:زیبایی
رافت:مهربانی
محزون:غمگین
دادخواهی:شکایت
تجاوز:دست درازی خود
-ارزیابی :
١ رفتار پیامبر (ص) با امام حسن (ع) و امام حسین (ع) در دوران کودکی چگونه بود؟پیامبر اکرم (ص) با فرزندان خود با مهر و عطوفت رفتار می کرد و می فرمود فرزندان ما پاره جگر ما هستند.گاه وقتی به سجده می رفت،حسن(ع)و حسین(ع) بر گردن و پشتش می نشستند و او چندان در سجده می ماند تا آنان پایین بیایند و گاهی آنان را به آرامی پایین می آورد و از سجده برمی خاست و هر دو را در بر می گرفت و بر صورتشان بوسه می زد.
٢. کدام رفتار پیامبر (ص) با دیگران، برای شما جالب تر است، چرا؟
هرگاه به مجلسی وارد می شد نزدیک ترین جای خالی را انتخاب می کرد.این رفتار نشان دهنده تواضع ایشان بود و بیانگر این است که خود را بالاتر از دیگران به حساب نمی آورد.در حالی از نظر مقام و مرتبه کسی به پای ایشان نمی رسد.
٣. به نظر شما چرا پیامبر (ص)بد رفتاری با خویش را می بخشید امّا نسبت به قانون شکنی،گذشت نداشت؟
با توجه به روح بلند و مناعت طبعی که داشت بدرفتاری دیگران با خودش را می بخشید اما با افراد قانون شکن مقابله می کرد.چرا که عدم رعایت قانون باعث هرج و مرج در جامعه و ضایع شدن حقوق دیگران می شود.
فعالیت های نوشتاری :
١ برای هریک از کلمه های زیر دو هم خانواده بنویسید.
حضور : حاضر ، محضر
عطوفت : عاطفه ، عطف
حریم : حرمت ، احترام
-در نوشتن کلمه هایی که یک صدا ولی نشانه های متفاوت دارند، دقّت شود.
به محل و تعداد نقطه های حروف در واژه ها، دقّت کنید.
٢ واژهٔ صحیح را انتخاب کنید و درجای خالی بنویسید.
الف) گاهی به آرامی آنان را پایین می آورد و از سجده …………(برمی خواست، برمی خاست) : برمی خاست
ب) اجازه نمی داد کسی جز در مقام ………… در حضور او از دیگری بد بگوید. (دادخواهی،دادخاهی) : دادخواهی
٣ بن مضارع فعل های زیر را مشخص کنید.
می خوانم (خوان)
می رویم (رو)
می پرسد (پرس)
می شنوند (شنو)
دانش آموزان عزيزم در هفت ٣
پس از شنيدن درس،ايستگاه انديشيدن،از كتاب كيمياي ادب و تست هاي مربوط به درس را از همين كتاب پاسخ دهيد
با تشكر فراوان از زماني كه به اين درس اختصاص مي دهيد شادكامي